Парфуми! Безкоштовно! Жителям Кіровоградщини втюхують воду з ароматизатором під виглядом подарунка, а потім просять грошей!

, Олена Сідорова

8881Так звані вуличні «парфумери» орудують в області не перший рік. Сьогодні вони у Світловодську, завтра – у Кіровограді, а післязавтра – у Голованівську… Суть оборудки проста – знайти довірливого перехожого і втюхати йому флакон із невідомим вмістом, видаючи за брендові парфуми «Nina Ricci», «Gucci», «Dolce&Gabbana». А як ні – то видурити бодай двадцятку на міфічні податки. Ті, хто вже стикався з ними, кажуть, працюють в основному молоді люди, цілком пристойно вбрані і з підвішеними язиками.

– Йшли проспектом біля «Плази», – розповідає житель Олександрії Андрій. – До нас підійшов хлопець, високого зросту, у кепці і з маленькою чорною сумкою. Запитав, чи місцеві ми, а потім почав розповідати, що нібито в «Гранд-Плазі» відкривається парфумерний магазин, дав парфуми і попросив розповісти друзям. Після чого попросив «хоча б 20 гривень» внеску, аби заплатити якісь податки. Ми відмовилися і пішли далі. Через годину до нас піді­­­й­шла дівчина з хлопцем і поставила те ж запитання, чи місцеві ми… Вдома пошукав в інтернеті, виявилося,­ це шахраї. А провінційні люди можуть довіритися…

За такою схемою шахраї працюють і в інших містах області та України. Зазвичай влаштовують гастролі там, де їх особисто не знають.

– Нещодавно син приніс мені парфуми. Каже, причепилося двоє хлопців, то не зміг їм відмовити. Довелося купувати. А парфуми ті – як вода, – розповіла «КП» кіровоградка Олеся.

Шахраї не лише самі працюють, а й утягують у цю схему нових працівників. Дають оголошення, що шукають начебто промоутерів. Зсередини схему роботи «парфумерних» шахраїв розказала «КП» Олена, яка п’ять років тому з необачності влаштувалася на таку роботу.

– Беруть на роботу не всіх підряд – треба бути симпатичним, пристойно одягненим (аби довіра була вищою), комунікабельним і не боятися підходити до сторонніх людей. У перші дні двоє хлопців, так званих роботодавців, вчили мене, як упевнено триматися перед людьми на вулиці, давали тексти скоромовок, які потрібно вивчити, аби дикція була хорошою. Обов’язково казали, що треба бути привітними, позитивними, посміхатися і мати впевнений погляд.

Так Олена пропрацювала кілька днів і чкурнула – зрозуміла, що то відверте шахрайство.

– Але їхня схема дійсно працює. У перший же день роботи я так зачепила більше десятка людей. А хлопці – і до трьох десятків за день. Не гребують обдурювати і бабусь. Попри запевняння, що парфумерний магазин видав їм лише обмежену кількість парфумів – сто штук, в офісі у них коробок із парфумами – незлічено! Закупку роблять оптом. То не парфуми, а вода із домішками ароматизаторів. Заробіток – від кожного проданого флакону – близько семи гривень. Також щоп’ятниці начальство оплачує відпочинок для своїх працівників – водять у бари, сауни, боулінг. Взагалі справа досить таки прибуткова.

Втім шахраям іноді діставалося – траплялися кмітливі люди, які просто клали флакон у кишеню і йшли, аргументуючи: «Ну, ви ж сказали, що це подарунок».

У такий спосіб бореться з горе-маркетологами і кіровоградець Дмитро.

– Я просто беру те, що чергові «втюхувачі» пропонують «абсолютно безкош­товно», і кладу в кишеню, – каже він. – Йду далі, не звертаючи уваги на те, що за мною біжить «продавець» і просить повернути «подарунок». Я йому кажу, що ми уклали з ним усний договір дарування, він сам мені дав товар у руки, сказав, що це подарунок, тому я нічого йому не винен. У таких випадках вони або лякають, що викличуть поліцію, або кажуть, що я нечесно з ними граю.

Чому українці так піддаються шахраям, пояснила «КП» практичний психолог Центру психологів-практиків із обласного центру Олена Каліман.

– Перше, що в цій ситуа­ції притуплює сприймання людини, – це раптовість. Ви йдете зі своїми думками і раптом до вас звертаються, пропонують, дають щось у руки. Зазвичай у людей реа­кція прогнозована, це дає шахраям час для мобілізації. Крім того, шахраї добре використовують техніки НЛП (нейролінгвістичного програмування – «КП»): близька відстань, тактильний контакт, повторення ваших жестів, озвучування вашого емоційного стану. І головне, людині створюється­ «ситуація успіху», коли їй кажуть: «Ти виграв!». Людині важлива самореалізація, почуття самовартісності, тому відмовитися від такої пропозиції важко.

Цю схему завуальованого шахрайства прокоментували «КП» і в Нацполіції в області.

– До поліції з цього питання ніхто не звертався. Ці дії з юридичної точки зору не можливо кваліфікувати як шахрайство, оскільки особи нікого не змушують платити гроші. Якщо людина не згодна купувати запропонований зразок, вона має право відмовитися. Фактично це угода за домовленістю. Інше питання полягає в добросовісності таких «продавців», які спочатку пропонують взяти товар безкоштовно, а після того, як у людини виникла зацікавленість, – просять заплатити за нього гроші. Тут єдиний вихід – якщо не цікавить товар, брати його не потрібно, сміливо й упевнено відмовлятися, – наголосила «КП» речник Нацполіції в області Віталіна Бевзенко.
e-max.it: your social media marketing partner