Розбили ненароком товар у супермаркеті? Не факт, що винні саме ви!
Вас змушують у супермаркеті чи магазині заплатити за розбиту пляшку алкогольного напою чи чайний сервіз, яких ви навіть не торкалися? Проігноруйте таку вимогу – закон на вашому боці! Майже рік як дане нововведення діє в Україні, і про нього, схоже, ніхто не знає – ні покупці, ні навіть деякі продавці. Та якщо останнім така ситуація цілком вигідна, покупці мають бути у всеозброєнні і не давати можливості запудрити собі мізки.
– Якщо споживач не брав до рук товар, а випадково зачепив його на полиці, в результаті чого він впав і розбився, – це значить, що була неправильна викладка товару на полиці. Відповідно, претензії – не до клієнта, – пояснює перший віце-президент Всеукраїнської федерації споживачів «Пульс» Ірина Назаревич і додає, що за подібне правопорушення супермаркет ризикує ще й нарватися на штраф.
У статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів», до якої рік тому законодавець вніс зміни, чітко вказано: «Забороняється примушувати споживача купувати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту…».
Та, на жаль, через свою необізнаність багато людей потрапляє в магазинні пастки. Кіровоградець Матвій Миронович зізнається, що вперше від «КП» почув про те, що він міг не платити за «зіпсований» товар, і розповідає, що в супермаркеті намагався дістати з верхньої полиці пляшку із горілкою, натомість зачепив іншу, а та впала на підлогу і розбилася.
– Продавець одразу мені озвучив ціну, говорячи, що треба було товар діставати обережніше. А як можна його дістати обережніше, коли всі пляшки стоять ледь не одна на одній? – обурюється чоловік. – Я мовчки дістав з гаманця гроші і розрахувався на касі. Вийшло, що я придбав дві пляшки зі спиртним. Тільки одну добровільно, а за іншу мене змусили заплатити.
Подібних випадків трапляється чимало. Якби цей чоловік, як і інші постраждалі в таких ситуаціях люди, знали, що причина зовсім не в тому, що вони необережно дістали товар, а в тому, що він не правильно розкладений на полицях, то могли б захистити свої права і не платити зайве.
Про схожий випадок із свого життя розповідає мешканка обласного центру Світлана Петренко, яка обирала на подарунок дитячий набір посуду. Коли вона відкривала коробку, то помітила, що один із виборів пошкоджений. Жінка спочатку хотіла поставити товар на місце, але коли подумала, що це зафіксують камери відоспостереження, то в неї можуть бути неприємності, адже у тому супермаркеті вона працювала продавцем, тож довелося купувати.
Однак після розмови із представниками деяких кіровоградських супермаркетів з’ясувалося, що вони зовсім не вимагають в клієнтів оплати за «зіпсований» покупцем товар, а лише пропонують на вибір самого споживача. У цьому «КП» запевнили в супермаркетах АТБ та «Фуршет», проте жоден із представників крамниць не назвав своє прізвище та ім’я, зазначивши, що надана ними інформація – не офіційна, тож розголошувати її вони не мають права без офіційного запиту.
– Якщо товар впаде і покупець ніякого відношення до цього не матиме, то звичайно ніхто його не буде змушувати оплачувати. Якщо ж він випаде з рук покупця, про що будуть певні підтвердження із запису відеокамери, ми можемо запропонувати йому оплатити даний товар. У разі, якщо у покупця не буде грошей, рішення про оплату – на розсуд супермаркету.
Якщо ціна така, коли ще не настає відповідальність, то ми можемо і не наполягати на оплаті, але якщо сума більша, то ми викликаємо правоохоронні органи. За півтора року у нас був лише один подібний випадок. У жінки були дуже об’ємні пакети, якими вона збила дві пляшки, одна розбилася, інша – ні. Ми їй запропонували оплатити товар. Вона погодилася, визнавши свою вину. Ціна була 24 гривні, – розповідає про ставлення до споживачів заступник директора одного з кіровоградських супермаркетів мережі «Фуршет».
В обласній інспекції з питань захисту прав споживачів зазначають, що після внесення змін до закону, скарг на поведінку супермаркетів у даному питанні не надходило.
Керівник відомства Вадим Волканов запевняє, що його підлеглі контролюватимуть ефективність закону на практиці. Заодно посадовець рекомендує кіровоградцям бути більш уважними в таких випадках і не лякатися претензій супермаркетів.
– Якщо вас у супермаркеті змушують заплатити за товар, якого ви навіть не брали до рук, – це вже порушуються ваші права. Так само, у вас не можуть перевіряти сумки і речі, поки не приїдуть правоохоронці. Інспекція, яку я очолюю, стоїть на захисті прав споживачів, тож ми будемо працювати в даному напрямку і надалі, в тому числі і щодо внесення змін до статті 17 закону «Про захист прав споживачів», – підсумував Вадим Волканов.