10 чи 14? У Кропивницькому перевізники хочуть підняти тариф на проїзд у маршрутках
Не минуло й два місяці від моменту здорожчання проїзду в комунальному громадському транспорті обласного центру, як услід за КП «Електротранс» збільшення тарифів на проїзд почали вимагати перевізники, які надають послуги у режимі маршрутного таксі. Найвагомішим аргументом, який підштовхує їх до цього рішення, називають здорожчання пального. То скільки ж платитимуть кропивничани за проїзд у маршрутці – розбиралася «КП».
Скільки хочуть перевізники?
Перевізники подали свої пропозиції на розгляд міського виконавчого комітету. Нині вони опубліковані на офіційному сайті міської ради.
Економічні обгрунтування підприємств, що надають послуги з перевезення пасажирів, різняться – одні хочуть збільшити тариф до 10 гривень, інші – до 14 і більше. Нині – єдиний тариф – 7 гривень.
Кажуть, вимушені йти на такий крок, бо працюють у збиток.
– Якщо раніше в день заправлялися на 600-700 гривень, то зараз заправка тягне 1400-1500 гривень. Крім того, зросли ціни на запчастини. Витрати збільшилися, а доходи – ні, більшу кількість пасажирів ми не перевозимо. Зростання ціни на пальне завдало перевізникам найбільшого удару. Якщо тариф за проїзд піднімуть до 10 гривень, то ми зможемо хоча б заправку компенсувати. А щоб оновити парк, треба вартість проїзду піднімати до 15-20 гривень, – каже директор ПП «Автобаз Кіровоград» Сергій Мачула.
Офіційні позиції
Які економічні підстави викликали бажання збільшити вартість проїзду аж удвічі? Це питання найбільше викликало обурення у жителів міста і громадських рад, які представляють їхні інтереси при міській і обласній радах.
– Можна з розумінням поставитися до об’єктивних обставин: здорожчання запчастин і пального, підвищення мінімальної зарплати. Але є й інший бік проблеми – якість транспортних послуг. Перевізники вимагають збільшення вартості проїзду, але якість послуг, стан транспортних засобів, ставлення до пасажирів не змінюється. А з часу впровадження карантинних обмежень маршрутки не дотримуються графіків руху, у вечірній час їх взагалі немає. Умови договору, який підписали перевізники з міською радою, вони не виконують, – зазначає голова громадської ради при виконавчому комітеті Кропивницької міськради Леонід Лузан.
Ці нарікання підтримує і голова громадської ради при облдержадміністрації Анатолій Войний. До цього додає, перевізники вдаються навіть до шантажу, аби вимусити громадськість підтримати їхнє рішення збільшити вартість проїзду.
– Коли в один день 65 транспортних засобів не виїхали на маршрути, інакше, як шантаж, це не сприймається. Люди нарікають, що маршрутки виїжджають в час пік, збирають гроші і з’їжджають із маршрутів. Протягом дня може курсувати одна-дві машини, а у вечірній час взагалі немає жодної маршрутки. Через відсутність єдиного диспетчерського центру не можна дізнатися, скільки машин працює на маршруті, де вони їдуть і з яким інтервалом, – каже Анатолій Войний.
Вимоги перевізників підтримує голова комісії житлово-комунального господарства та транспорту Кропивницької міськради Василь Рубан, хоча й не зовсім розділяє їхні економічні аргументи. Каже, справді, об’єктивні обставини змушують перевізників нести більші витрати – тільки за останні кілька місяців пальне додало в ціні 30%, здорожчали запчастини, але не настільки, щоб збільшувати тариф на проїзд аж удвічі.
– Треба грунтовно дослідити економічні показники, зробити об’єктивні розрахунки і тільки тоді пропонувати зміни до вартості проїзду. На доходи перевізників суттєво вплинули карантинні обмеження. Їм не вигідно перевозити пасажирів тільки на сидячих місцях. Можливо, можна було б уникнути підвищення тарифу на проїзд, якби Кабмін дозволив брати стоячих пасажирів. Або ж збільшити вартість проїзду у вечірній час до 14-15 гривень, коли немає великого пасажиропотоку, а в денні години залишити чинний тариф 7 гривень. Це дало б можливість працювати не збитково, – пропонує Василь Рубан.
Головний спеціаліст управління транспорту та зв’язку міської ради Валерій Пугач зазначив, що протягом року тільки ціна на газ зросла з 16 до 41 гривні, тоді як у чинному тарифі закладена вартість газу 16 гривень. Це й стало підставою для перегляду тарифів на проїзд.
– Ми проаналізували розрахунки перевізників, перевірили і з’ясували, що наповнюваність маршрутних таксі в середньому сьогодні становить 14 пасажирів. Це дає підставу для встановлення економічно обгрунтованого тарифу у розмірі 10 гривень за одну поїздку. Якщо вартість усіх складових тарифу так стрімко зростає, то відповідно кількість машин, які задіяні на маршруті, різко скоротилася, бо перевізникам не вигідно працювати у збиток, – пояснює посадовець.
Саме тому, констатують громадські активісти, на маршрути в обласному центрі виїжджає лише 118 машин замість 355, які мають працювати. Здебільшого вони здійснюють перевезення у часи пік, коли є пасажиропотік, у вечірній час дочекатися маршрутку на будь-якому маршруті неможливо.
Чи готові пасажири?
Таке рішення здебільшого викликає обурення не тільки у літніх людей, а й у молодших за віком кропивничан.
– Ми проти підвищення! Де людям гроші брати? Зарплати і пенсії маленькі, їх не піднімають, а платити комусь треба більше! Для пенсіонерів, звісно, така вартість проїзду – це дорого. Буває таке, що треба їхати рано в лікарню чи у справах, то тепер задумаємося, чим їхати. Сідатимемо на комунальний транспорт, де є пільговий проїзд. Якби всі люди протестували, то може б до них і прислухалися, – каже пенсіонерка Валентина Василівна.
Підтримує думку літніх людей і кропивничанин Олександр. Каже, збільшення плати за проїзд у міських маршрутках боляче вдарить по кишенях.
– Збільшувати тариф удвічі – це занадто! Чому я муситиму платити 14 гривень за одну поїздку, якщо можна комунальним автобусом доїхати за 6 гривень?! Для бабусі три поїздки у маршрутці вартуватимуть, як десяток яєць. Вона вже подумає, їхати чи ні. Вважаю, що пасажири більше користуватимуться дешевшим комунальним транспортом, а перевізники втратять свого пасажира. Щоб піднімати тариф на проїзд, треба піднімати зарплати і пенсії, тоді це буде не так болісно для людей, – пояснив свою думку чоловік.
На сьогоднішній день обійтися без послуг маршрутних таксі у Кропивницькому не можливо. Комунальний транспорт поки не може задовольнити всі потреби у пасажирських перевезеннях і покрити всі напрямки руху. Можна з розумінням поставитися до об’єктивних умов, які спонукають підвищення тарифу на проїзд у маршрутках, але треба зважати на здоровий глузд, переконані представники громадськості. Основна вимога пасажирів, яку озвучують голови громадських рад – дотримання перевізниками графіків руху, обов’язкова робота у вечірні години, впровадження єдиного диспетчерського центру, щоб можна було відстежувати рух транспорту. І не менш важливо привести технічний стан транспортних засобів до належного рівня. Тільки за таких умов можна говорити про більшу пасажирську плату.
Поки питання про підвищення тарифів на проїзд у маршрутних таксі винесене на громадське обговорення. Рішення прийматиме виконком. Утім ухвалить чи ні – поки невідомо.
текст: Любов Попович
фото: Людмила Попудіна, Громадська рада
Скільки хочуть перевізники?
Перевізники подали свої пропозиції на розгляд міського виконавчого комітету. Нині вони опубліковані на офіційному сайті міської ради.
Економічні обгрунтування підприємств, що надають послуги з перевезення пасажирів, різняться – одні хочуть збільшити тариф до 10 гривень, інші – до 14 і більше. Нині – єдиний тариф – 7 гривень.
Кажуть, вимушені йти на такий крок, бо працюють у збиток.
– Якщо раніше в день заправлялися на 600-700 гривень, то зараз заправка тягне 1400-1500 гривень. Крім того, зросли ціни на запчастини. Витрати збільшилися, а доходи – ні, більшу кількість пасажирів ми не перевозимо. Зростання ціни на пальне завдало перевізникам найбільшого удару. Якщо тариф за проїзд піднімуть до 10 гривень, то ми зможемо хоча б заправку компенсувати. А щоб оновити парк, треба вартість проїзду піднімати до 15-20 гривень, – каже директор ПП «Автобаз Кіровоград» Сергій Мачула.
Офіційні позиції
Які економічні підстави викликали бажання збільшити вартість проїзду аж удвічі? Це питання найбільше викликало обурення у жителів міста і громадських рад, які представляють їхні інтереси при міській і обласній радах.
– Можна з розумінням поставитися до об’єктивних обставин: здорожчання запчастин і пального, підвищення мінімальної зарплати. Але є й інший бік проблеми – якість транспортних послуг. Перевізники вимагають збільшення вартості проїзду, але якість послуг, стан транспортних засобів, ставлення до пасажирів не змінюється. А з часу впровадження карантинних обмежень маршрутки не дотримуються графіків руху, у вечірній час їх взагалі немає. Умови договору, який підписали перевізники з міською радою, вони не виконують, – зазначає голова громадської ради при виконавчому комітеті Кропивницької міськради Леонід Лузан.
Ці нарікання підтримує і голова громадської ради при облдержадміністрації Анатолій Войний. До цього додає, перевізники вдаються навіть до шантажу, аби вимусити громадськість підтримати їхнє рішення збільшити вартість проїзду.
– Коли в один день 65 транспортних засобів не виїхали на маршрути, інакше, як шантаж, це не сприймається. Люди нарікають, що маршрутки виїжджають в час пік, збирають гроші і з’їжджають із маршрутів. Протягом дня може курсувати одна-дві машини, а у вечірній час взагалі немає жодної маршрутки. Через відсутність єдиного диспетчерського центру не можна дізнатися, скільки машин працює на маршруті, де вони їдуть і з яким інтервалом, – каже Анатолій Войний.
Вимоги перевізників підтримує голова комісії житлово-комунального господарства та транспорту Кропивницької міськради Василь Рубан, хоча й не зовсім розділяє їхні економічні аргументи. Каже, справді, об’єктивні обставини змушують перевізників нести більші витрати – тільки за останні кілька місяців пальне додало в ціні 30%, здорожчали запчастини, але не настільки, щоб збільшувати тариф на проїзд аж удвічі.
– Треба грунтовно дослідити економічні показники, зробити об’єктивні розрахунки і тільки тоді пропонувати зміни до вартості проїзду. На доходи перевізників суттєво вплинули карантинні обмеження. Їм не вигідно перевозити пасажирів тільки на сидячих місцях. Можливо, можна було б уникнути підвищення тарифу на проїзд, якби Кабмін дозволив брати стоячих пасажирів. Або ж збільшити вартість проїзду у вечірній час до 14-15 гривень, коли немає великого пасажиропотоку, а в денні години залишити чинний тариф 7 гривень. Це дало б можливість працювати не збитково, – пропонує Василь Рубан.
Головний спеціаліст управління транспорту та зв’язку міської ради Валерій Пугач зазначив, що протягом року тільки ціна на газ зросла з 16 до 41 гривні, тоді як у чинному тарифі закладена вартість газу 16 гривень. Це й стало підставою для перегляду тарифів на проїзд.
– Ми проаналізували розрахунки перевізників, перевірили і з’ясували, що наповнюваність маршрутних таксі в середньому сьогодні становить 14 пасажирів. Це дає підставу для встановлення економічно обгрунтованого тарифу у розмірі 10 гривень за одну поїздку. Якщо вартість усіх складових тарифу так стрімко зростає, то відповідно кількість машин, які задіяні на маршруті, різко скоротилася, бо перевізникам не вигідно працювати у збиток, – пояснює посадовець.
Саме тому, констатують громадські активісти, на маршрути в обласному центрі виїжджає лише 118 машин замість 355, які мають працювати. Здебільшого вони здійснюють перевезення у часи пік, коли є пасажиропотік, у вечірній час дочекатися маршрутку на будь-якому маршруті неможливо.
Чи готові пасажири?
Таке рішення здебільшого викликає обурення не тільки у літніх людей, а й у молодших за віком кропивничан.
– Ми проти підвищення! Де людям гроші брати? Зарплати і пенсії маленькі, їх не піднімають, а платити комусь треба більше! Для пенсіонерів, звісно, така вартість проїзду – це дорого. Буває таке, що треба їхати рано в лікарню чи у справах, то тепер задумаємося, чим їхати. Сідатимемо на комунальний транспорт, де є пільговий проїзд. Якби всі люди протестували, то може б до них і прислухалися, – каже пенсіонерка Валентина Василівна.
Підтримує думку літніх людей і кропивничанин Олександр. Каже, збільшення плати за проїзд у міських маршрутках боляче вдарить по кишенях.
– Збільшувати тариф удвічі – це занадто! Чому я муситиму платити 14 гривень за одну поїздку, якщо можна комунальним автобусом доїхати за 6 гривень?! Для бабусі три поїздки у маршрутці вартуватимуть, як десяток яєць. Вона вже подумає, їхати чи ні. Вважаю, що пасажири більше користуватимуться дешевшим комунальним транспортом, а перевізники втратять свого пасажира. Щоб піднімати тариф на проїзд, треба піднімати зарплати і пенсії, тоді це буде не так болісно для людей, – пояснив свою думку чоловік.
На сьогоднішній день обійтися без послуг маршрутних таксі у Кропивницькому не можливо. Комунальний транспорт поки не може задовольнити всі потреби у пасажирських перевезеннях і покрити всі напрямки руху. Можна з розумінням поставитися до об’єктивних умов, які спонукають підвищення тарифу на проїзд у маршрутках, але треба зважати на здоровий глузд, переконані представники громадськості. Основна вимога пасажирів, яку озвучують голови громадських рад – дотримання перевізниками графіків руху, обов’язкова робота у вечірні години, впровадження єдиного диспетчерського центру, щоб можна було відстежувати рух транспорту. І не менш важливо привести технічний стан транспортних засобів до належного рівня. Тільки за таких умов можна говорити про більшу пасажирську плату.
Поки питання про підвищення тарифів на проїзд у маршрутних таксі винесене на громадське обговорення. Рішення прийматиме виконком. Утім ухвалить чи ні – поки невідомо.
текст: Любов Попович
фото: Людмила Попудіна, Громадська рада