Призначення субсидій: які норми, скільки і кому
Програма житлових субсидій діє в Україні вже 25 років. Але як завжди першочерговим завданням системи житлових субсидій була і залишається допомога тим домогосподарствам, які не в змозі, в силу тих чи інших обставин, сплатити за комунальні послуги. Завдяки програмі житлових субсидій малозабезпечені громадяни оплачують не повну вартість житлово-комунальних послуг, а лише частину платежу, яка залежить від розміру доходу сім’ї. Що менші доходи, то меншою є оплата за житлово-комунальні послуги. В умовах запровадження карантинних заходів питання надання населенню житлових субсидії є актуальним. Які зміни відбулися у призначенні субсидій, чи збільшилися соціальні норми, куди треба звертатися за державною допомогою і які документи подавати? На ці питання «КП» відповів виконуючий обов’язки директора департаменту соціального захисту населення Кіровоградської облдержадміністрації Олександр Догаров.
– На початку минулого року запровадили оновлену програму житлових субсидій. Зокрема змінили механізм виплати – допомогу почали виплачувати безпосередньо отримувачам у грошовій готівковій та безготівковій формі. Нагадайте, як реалізується такий механізм виплати субсидій?
– Житлова субсидія у грошовій безготівковій формі надається тим домогосподарствам, які звернулися до органів соціального захисту населення вперше, та тим, які за підсумками опалювального періоду (станом на 1 травня) мали заборгованість за житлово-комунальні послуги, у розмірі, який перевищує 20-кратний розмір неоподаткованого мінімуму доходу громадян (340 гривень) та погасили її або уклали договір реструктуризації.
Органи соціального захисту населення призначають житлову субсидію та передають інформацію про її призначення Міністерству соціальної політики України, а те відповідно – АТ «Ощадбанк», який перераховує кошти надавачам послуг до 18 числа щомісяця.
«Ощадбанк» протягом доби після здійснення перерахування коштів надсилає смс-повідомлення про стан розрахунків за послуги, тому обов’язковою умовою при зверненні за субсидією є зазначення в заяві номера мобільного телефону.
У смс-повідомленні зазначається сума субсидії і які послуги залишилися не оплаченими за рахунок цієї суми. Наприклад, сума субсидії – 2000 тисячі гривень не покрила послуги водопостачання 125,36 гривні, електрика – 90 гривень. При цьому отримувач субсидії має розуміти, що всі послуги, крім зазначених в смс-повідомленні, оплачені, а за ці треба заплатити самостійно.
– Чи змінився порядок перерахування коштів «Ощадбанком» надавачам житлово-комунальних послуг?
– Порядок перерахування коштів залишився без змін і здійснюється у такій послідовності: послуга постачання теплової енергії або газопостачання на опалення, або електропостачання на опалення залежно від виду опалення в помешканні. Потім кошти перераховуються водопостачальним організаціям. Наступними йдуть послуги електро- та газопостачання на побутові прилади, побутові відходи. І на завершення – послуги з управління багатоквартирним будинком.
Після закінчення опалювального сезону – у червні – вся сума не використаних коштів субсидії перераховується на поточні рахунки одержувачів житлової субсидії в АТ «Ощадбанк», які отримувачі субсидії можуть використати на власний розсуд.
Водночас із березня минулого року кошти призначеної субсидії на житлово-комунальні послуги виплачуються готівкою, безпосередньо її одержувачам. Це монетизована субсидія.
Виплату житлової субсидії готівкою здійснюють органи соціального захисту населення через відділення «Укрпошти» або будь-яку із 38 уповноважених банківських установ.
– Які документи надаються для призначення житлової субсидії?
– Як і раніше, для отримання субсидії громадяни надають лише два документи: заяву і декларацію. Отримати бланки заяви та декларації, за потреби, можна безпосередньо в місцевому управлінні соцзахисту, в сільській місцевості – в уповноваженої особи сільської, селищної ради, ОТГ. Можна самостійно роздрукувати з сайту Мінсоцполітики чи департаменту соцзахисту. Крім того, на сайтах є інструкція, як заповнювати заяви та декларації. Решту необхідної інформації для призначення житлової субсидії органи соціального захисту отримують самостійно.
– Яким шляхом можна подати документи, враховуючи введення карантинних заходів?
– Для отримання субсидії громадяни можуть надіслати документи поштою або оформити через веб-сайт Мінсоцполітики. У сільській місцевості з метою обмеження контактів під час поїздок можна звернутися до уповноважених осіб сільських, селищних рад, об’єднаних територіальних громад. Також до органів соціального захисту населення за місцем реєстрації громадян безпосередньо або через відповідні скриньки, центри надання адміністративних послуг.
У разі подання заяви протягом двох місяців із початку опалювального сезону житлова субсидія призначається з початку такого сезону.
Але хочу зауважити, що з 1 січня 2021 року відповідно до норм постанови Кабміну від 22 липня 2020 року №632 «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги» внесено зміни до порядків надання різних видів державної допомоги та житлових субсидій у частині прийому документів для надання та призначення різних видів державної допомоги, житлових субсидій, пільг та компенсацій.
Цією постановою передбачено, що з 1 січня 2021 року органи соціального захисту населення припиняють прийом документів для призначення різних видів державної допомоги, пільг, житлових субсидій (крім надісланих поштою або в електронному вигляді).
Зазначені функції з прийому заяв з необхідними документами для призначення державних соціальних гарантій передаються на рівень об’єднаних територіальних громад.
Тому з 1 січня 2020 року необхідно звертись до посадових осіб ОТГ.
– У яких випадках субсидія не призначається?
Якщо коротко, то житлова субсидія не призначається у разі, коли: у складі сім’ї є особи працездатного віку, які не працюють, не навчаються, не перебувають на обліку як безробітні, не здійснюють догляду; сім’єю здійснено покупку протягом 12 місяців перед зверненням на суму більше ніж 50 тисяч гривень; сім’я має у володінні транспортний засіб, з дати випуску якого минуло менше 5 років; один із членів сім’ї перебуває за межами України більш ніж 60 днів; один із членів сім’ї має заборгованість зі сплати аліментів.
– Чи змінилась норми для субсидії?
Соціальні нормативи на послуги, на які призначається житлова субсидія встановлені постановою Кабміну від 6 серпня 2014 року №409.
В умовах карантину відповідно до урядового рішення на 50% збільшили соціальні нормативи на газопостачання (плита, колонка), електропостачання (освітлення), холодне водопостачання та водовідведення.
Органами соціального захисту населення з березня 2020 року житлову субсидію перерахували на збільшені нормативи на період карантину, а саме: електропостачання – 105кВт на сім’ю + 45 кВт на особу, але не більше 285 кВт (до карантину -70 кВт на сім’ю+30 кВт на особу). Водопостачання, водовідведення – 5,4 куб.м на особу (3,6 куб.м на 1 особу). Газопостачання на плиту – 8,1 куб.м на особу (5,4 куб.м на 1 особу). Газопостачання на колонку – 15,75 куб.м на особу (10,5 куб.м на 1 особу).
Також відповідно до цього рішення на неопалювальний період з травня по вересень 2020 року перепризначили житлову субсидію без звернень громадян усім домогосподарствам, які її отримували протягом жовтня 2019 – квітня 2020 року.
Нині органи соціального захисту населення проводять автоматизований розрахунок житлової субсидії без звернень громадян на опалювальний період 2020-2021 років.
текст: Любов Попович
фото: архів «КП»
– На початку минулого року запровадили оновлену програму житлових субсидій. Зокрема змінили механізм виплати – допомогу почали виплачувати безпосередньо отримувачам у грошовій готівковій та безготівковій формі. Нагадайте, як реалізується такий механізм виплати субсидій?
– Житлова субсидія у грошовій безготівковій формі надається тим домогосподарствам, які звернулися до органів соціального захисту населення вперше, та тим, які за підсумками опалювального періоду (станом на 1 травня) мали заборгованість за житлово-комунальні послуги, у розмірі, який перевищує 20-кратний розмір неоподаткованого мінімуму доходу громадян (340 гривень) та погасили її або уклали договір реструктуризації.
Органи соціального захисту населення призначають житлову субсидію та передають інформацію про її призначення Міністерству соціальної політики України, а те відповідно – АТ «Ощадбанк», який перераховує кошти надавачам послуг до 18 числа щомісяця.
«Ощадбанк» протягом доби після здійснення перерахування коштів надсилає смс-повідомлення про стан розрахунків за послуги, тому обов’язковою умовою при зверненні за субсидією є зазначення в заяві номера мобільного телефону.
У смс-повідомленні зазначається сума субсидії і які послуги залишилися не оплаченими за рахунок цієї суми. Наприклад, сума субсидії – 2000 тисячі гривень не покрила послуги водопостачання 125,36 гривні, електрика – 90 гривень. При цьому отримувач субсидії має розуміти, що всі послуги, крім зазначених в смс-повідомленні, оплачені, а за ці треба заплатити самостійно.
– Чи змінився порядок перерахування коштів «Ощадбанком» надавачам житлово-комунальних послуг?
– Порядок перерахування коштів залишився без змін і здійснюється у такій послідовності: послуга постачання теплової енергії або газопостачання на опалення, або електропостачання на опалення залежно від виду опалення в помешканні. Потім кошти перераховуються водопостачальним організаціям. Наступними йдуть послуги електро- та газопостачання на побутові прилади, побутові відходи. І на завершення – послуги з управління багатоквартирним будинком.
Після закінчення опалювального сезону – у червні – вся сума не використаних коштів субсидії перераховується на поточні рахунки одержувачів житлової субсидії в АТ «Ощадбанк», які отримувачі субсидії можуть використати на власний розсуд.
Водночас із березня минулого року кошти призначеної субсидії на житлово-комунальні послуги виплачуються готівкою, безпосередньо її одержувачам. Це монетизована субсидія.
Виплату житлової субсидії готівкою здійснюють органи соціального захисту населення через відділення «Укрпошти» або будь-яку із 38 уповноважених банківських установ.
– Які документи надаються для призначення житлової субсидії?
– Як і раніше, для отримання субсидії громадяни надають лише два документи: заяву і декларацію. Отримати бланки заяви та декларації, за потреби, можна безпосередньо в місцевому управлінні соцзахисту, в сільській місцевості – в уповноваженої особи сільської, селищної ради, ОТГ. Можна самостійно роздрукувати з сайту Мінсоцполітики чи департаменту соцзахисту. Крім того, на сайтах є інструкція, як заповнювати заяви та декларації. Решту необхідної інформації для призначення житлової субсидії органи соціального захисту отримують самостійно.
– Яким шляхом можна подати документи, враховуючи введення карантинних заходів?
– Для отримання субсидії громадяни можуть надіслати документи поштою або оформити через веб-сайт Мінсоцполітики. У сільській місцевості з метою обмеження контактів під час поїздок можна звернутися до уповноважених осіб сільських, селищних рад, об’єднаних територіальних громад. Також до органів соціального захисту населення за місцем реєстрації громадян безпосередньо або через відповідні скриньки, центри надання адміністративних послуг.
У разі подання заяви протягом двох місяців із початку опалювального сезону житлова субсидія призначається з початку такого сезону.
Але хочу зауважити, що з 1 січня 2021 року відповідно до норм постанови Кабміну від 22 липня 2020 року №632 «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги» внесено зміни до порядків надання різних видів державної допомоги та житлових субсидій у частині прийому документів для надання та призначення різних видів державної допомоги, житлових субсидій, пільг та компенсацій.
Цією постановою передбачено, що з 1 січня 2021 року органи соціального захисту населення припиняють прийом документів для призначення різних видів державної допомоги, пільг, житлових субсидій (крім надісланих поштою або в електронному вигляді).
Зазначені функції з прийому заяв з необхідними документами для призначення державних соціальних гарантій передаються на рівень об’єднаних територіальних громад.
Тому з 1 січня 2020 року необхідно звертись до посадових осіб ОТГ.
– У яких випадках субсидія не призначається?
Якщо коротко, то житлова субсидія не призначається у разі, коли: у складі сім’ї є особи працездатного віку, які не працюють, не навчаються, не перебувають на обліку як безробітні, не здійснюють догляду; сім’єю здійснено покупку протягом 12 місяців перед зверненням на суму більше ніж 50 тисяч гривень; сім’я має у володінні транспортний засіб, з дати випуску якого минуло менше 5 років; один із членів сім’ї перебуває за межами України більш ніж 60 днів; один із членів сім’ї має заборгованість зі сплати аліментів.
– Чи змінилась норми для субсидії?
Соціальні нормативи на послуги, на які призначається житлова субсидія встановлені постановою Кабміну від 6 серпня 2014 року №409.
В умовах карантину відповідно до урядового рішення на 50% збільшили соціальні нормативи на газопостачання (плита, колонка), електропостачання (освітлення), холодне водопостачання та водовідведення.
Органами соціального захисту населення з березня 2020 року житлову субсидію перерахували на збільшені нормативи на період карантину, а саме: електропостачання – 105кВт на сім’ю + 45 кВт на особу, але не більше 285 кВт (до карантину -70 кВт на сім’ю+30 кВт на особу). Водопостачання, водовідведення – 5,4 куб.м на особу (3,6 куб.м на 1 особу). Газопостачання на плиту – 8,1 куб.м на особу (5,4 куб.м на 1 особу). Газопостачання на колонку – 15,75 куб.м на особу (10,5 куб.м на 1 особу).
Також відповідно до цього рішення на неопалювальний період з травня по вересень 2020 року перепризначили житлову субсидію без звернень громадян усім домогосподарствам, які її отримували протягом жовтня 2019 – квітня 2020 року.
Нині органи соціального захисту населення проводять автоматизований розрахунок житлової субсидії без звернень громадян на опалювальний період 2020-2021 років.
текст: Любов Попович
фото: архів «КП»