Мера Кропивницького можуть обрати в один тур
За чинного міського голову Андрія Райковича готові голосувати більше 47% тих, хто визначився із вибором та піде голосувати. Такі результати соціологічного опитування, проведеного соціологічною групою «Рейтинг» наприкінці серпня.
Водночас, Артема Стрижакова готові підтримати 17,8%, Анатолія Ларіна – 8,6%, Олександра Цертія – 9,2%, Ольгу Ковальову-Алокілі – 8,5%, Олександра Горбунова – 4,8%. Рейтинг інших – нижче 3%. Не визначились близько 10% опитаних.
При цьому, 59% опитуваних не проти, щоб чинний очільник обласного центру знову був обраний на посаду міського голови, 63% вважають, що за час роботи чинного мера ситуація в Кропивницькому покращилася.
Після того, як результати опитування оприлюднили минулого тижня, у місцевому політикумі заговорили про те, що на майбутніх виборах Райкович має шанси перемогти в першому турі. Для цього за результатами голосування 25 жовтня йому треба набрати більше 50% голосів.
Про те, чи це справді можливо, і за яких умов, ми запитали в соціолога Любомира Мисіва, заступника директора групи «Рейтинг», яка проводила дослідження. На його думку, ця вірогідність залежить від низки факторів, зокрема, від явки виборців у день голосування та того, хто саме прийде на дільниці.
– Якщо (Райковичу. – Авт.) вдасться мобілізувати свого виборця, переконати його прийти на вибори, тоді є шанси перемогти навіть у першому турі, – каже Мисів. Бо при такому результаті є ще так званий ефект лідерства, коли ті, хто голосує за кандидатів із низьким рейтингом або не визначилися, наприкінці віддають голоси за лідера позиції. «Ну, все одно він виграє, то давайте його вже й підтримаємо». Такий ефект досліджений у політичній соціології.
Простий арифметичний розрахунок каже про те, що чинний міський голова має більше, ніж 20-відсотковий резерв для приросту за рахунок описаного ефекту.
Це, по-перше, різниця в 11,6% між його безпосереднім рейтингом та кількістю тих, хто не проти, щоб його знову обрали. За поясненням соціолога, її складають ті, хто зараз за інших кандидатів, які не гостро опонують чинному меру. По-друге, є більше 10% тих, хто збирається йти на вибори, але поки не визначився зі своїм кандидатом.
Загалом, високі показники довіри до міських голів сьогодні є всеукраїнською тенденцією, зазначає Мисів. Так, майже половина опитаних «Рейтингом» у Кропивницькому вважає, що справи в місті йдуть у правильному напрямку, і лише п’ята частина може сказати те саме про хід справ в Україні.
– Зараз дуже велика надія на мерів покладається, – констатує соціолог. – Ми говорили про те, що настрої на місцях набагато кращі, ніж у державі, тому люди сконцентрувалися на цих позитивних змінах і зараз обирають цих людей.
Стосовно виборів до міської ради Кропивницького, голоси респондентів розподілилися наступним чином: партія «Пропозиція» – 29,4% містян, які голосуватимуть та визначилися з вибором, «Перспектива міста» – 14,9%, «Слуга народу» – 14,6%, партія «Батьківщина» – 11,8%, «Опозиційна платформа – За життя» – 8,7%, «Європейська солідарність» – 5,0%, Радикальна партія – 4,7%, партія «За майбутнє» – 4,1%. Рейтинг інших політичних сил – нижче 2%. Не визначилися – близько 12%.
Перший результат зовсім нової партії Мисів пояснює, знову ж, особистісним фактором.
– Ми ж знаємо, хто очолює партію «Пропозиція» в Кіровоградській області і в самому Кропивницькому – мер, – каже він. – На даний момент не так має значення бренд, як має значення особистість…
Довідково: Дослідження проведено 18-25 серпня методом особистого формалізованого інтерв’ю серед жителів Кропивницького віком від 18 років, вибіркова сукупність – 800 респондентів, помилка репрезентативності дослідження: не більше 3,5%.
текст: Андрій Трубачев
інфографіка: міська рада