Кредит для Кропивницького: незручна правда

У порівнянні
Питання вартості кредиту викликало найбільший резонанс. Лунають заяви, наприклад, про те, що Вінниця, Житомир, Львів, Миколаїв залучають гроші під 6% чи навіть 4% – вдвічі-втричі дешевше! Ми звернулися до офіційних та відкритих джерел, щоб з’ясувати, чи це справді так.
Торік міська рада Вінниці прийняла як мінімум два рішення про здійснення запозичень у формі кредиту – в травні та листопаді. У першому, №1769, мова про кредит державного «Укргазбанку» – 249 мільйонів гривень на п’ять років під 19,5% річних. Це у три з половиною рази більше і на 7,5% річних дорожче, ніж у нас.
У другому рішенні, №2015, йдеться про кредит Північної екологічної фінансової корпорації (НЕФКО) – 14,9 мільйонів на термін до п’яти років під 3%. Такий же кредит від НЕФКО раніше отримав і Кропивницький для підвищення енергоефективності у навчальних закладах і вуличному освітленні – на таку ж суму, під ті ж 3%. Наразі це єдине запозичення, залучене містом.
Далі: Миколаїв, Житомир та Львів. Всі три міста протягом останніх двох років залучали кредити Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР), всі три – на розвиток комунального електротранспорту. Справді, під 6-7% річних. Але є деталь: всі ці кредити – у євро. З курсовими ризиками та переплатами, адже міські ради не мають валюти – щоб розраховуватись, її треба купувати. В будь-якому українському банку ставки за валютними кредитами грубо вдвічі нижчі за гривневі.
І, якщо вже порівнювати з нашими 70 мільйонами гривень на п’ять років, варто зупинитися на сумах і термінах. У Житомирі це 10 мільйонів євро (більше 320 мільйонів гривень), у Львові – 156 мільйонів євро (майже 570 мільйонів гривень), у Миколаєві – 20 мільйонів євро (майже 650 мільйонів гривень). Всі три кредити – на 13 років, тобто віддавати їх будуть два, а то й три наступних скликання міської влади.
Про Львів, як приклад у сфері муніципального кредитування, взагалі розмова окрема. За даними директора департаменту фінансової політики тамтешньої міськради Олега Іщука, борг їхніх комунальних підприємств тільки за міжнародними кредитами у 2018 році складав 110 мільйонів євро та майже вісім мільйонів доларів. За його словами, ці кредити місто повертатиме до 2030 року.
І продовжує позичати. В червні цього року, наприклад, «Укргазбанк» оприлюднив публічну пропозицію облігацій внутрішніх місцевих позик Львівської міської ради на 300 мільйонів гривень із відсотковою ставкою до 18,9% річних. У Кропивницькому теж опрацьовують можливість випуску облігацій, щоб залучити кошти під проєкт модернізації системи теплопостачання міста, який коштує близько пів мільярда гривень. Але зі ставкою до 5% річних.
Необхідність?
Міське керівництво стверджує: додаткові кошти потрібні, щоб не зупиняти розпочаті інвестиційні проєкти. За даними очільника Кропивницького Андрія Райковича, в першому півріччі, зокрема, через карантинний «параліч» діяльності чималої частини місцевого бізнесу, який наповнює бюджет своїми податками, місто недоотримало 47 мільйонів запланованих доходів. Також у пасиві – 100 мільйонів недоотриманої державної дотації та понад 50 мільйонів власних коштів, витрачених на боротьбу з коронавірусом, зокрема, на зарплатню та доплати медикам, які має фінансувати держава.
– В яку б політику хто не грався, ми маємо 20 вересня підписати акт готовності до опалювального сезону, а за настання нормативних температур – розпочати його. Наразі тільки за розподіл газу КП «Теплоенергетик» заборгувало облгазу близько 25 мільйонів гривень, – зазначає міський голова.
За великим рахунком, не викликає сумнівів необхідність інвестування в оснащення легеневої терапії. Її нині створюють авральними темпами через можливу восени другу хвилю епідемії covid-19. Щоденні повідомлення про нові рекорди захворюваності в Україні та найвищий відносний показник смертності серед захворілих саме на Кіровоградщині – підтверджують необхідність. У травні головний пульмонолог області Олександр Рижко наголошував: сьогодні допомогу профільним хворим у Кропивницькому, власне як і в області, надає єдине спеціалізоване відділення обласної лікарні на 30 ліжок.
Чи треба збільшувати парк комунального транспорту – питання також не дискусійне. Спостерігачі неодноразово наголошували на недостатній потужності сполучення з селищем Новим в умовах карантину. Міськрада вже озвучила, що частина нових тролейбусів поїде саме туди.
Повертаючись до теми відсотків та термінів, варто зазначити також – мова не про цільовий кредит, а про кредитну лінію.
– Це гнучкий інструмент, можна брати стільки й тоді, скільки й коли потрібно, і гасити, коли потрібно, – пояснює міський голова. – Сума сплачених відсотків залежатиме від того, коли та в якому обсязі буде погашено запозичене. Ми плануємо погасити раніше повного п’ятирічного терміну. За підсумками дев’яти місяців ми розумітимемо реальний стан бюджетних надходжень і зможемо чітко прогнозувати. Наразі плануємо максимально розрахуватися вже до кінця цього року, відповідно сума сплачених відсотків буде мінімальною.
текст: Андрій Трубачев
фото: Ігор Демчук