Підліток-аутист: не треба демонізувати гаджети. Інтернет – об’єктивна реальність нашого життя
У зв’язку з розвитком технологій, відчувати грань реального світу і віртуального стало складніше. Для дітейаутистів «живе» спілкування необхідне, щоб побороти вроджене небажання йти на контакт із людьми. Як би це не звучало парадоксально, але саме гаджети та інтернет допомагають їм повірити в себе, набратися впевненості і «вийти в люди». «КП» підготувала історію підліткааутиста Антона. Його мама Катерина і психологиня Кропивницького інклюзивноресурсного центру №1 Оксана Чаканова допомогли розібратися, чи допомагають гаджети у соціальній адаптації чи навпаки?
Коли Антон народився, відчуття щастя не залишало Катерину ні на хвилину.
Вона не мучилася довгими пологами – все відбулося легко і досить швидко. І злякатися не встигла. Дивилася на маленьку грудочку в пелюшках і захоплювалася його красою – він був ладненький, як янголятко на картинах. Неонатолог поставила йому 9 із 10 по шкалі Апгар. Але через два роки невролог на черговому медичному огляді дитини заявила – у вас з дитиною не все в порядку. Батьки не помічали в дитині якихось серйозних відхилень, лише певні особливості, які списували на характер малюка. Але ті особливості почали проявлятися все яскравіше. Діагноз – аутизм.
Антон не дивився в очі, не реагував на позитивні стимули, у нього не було бажання показати, що він зробив. Він вишиковував іграшки в лінію, хитався, заспокоюючи себе. У чотири роки мати повезла його до психіатра. Лікарка як обухом по голові ошелешила: «Дитина психічно нездорова. У нього аутизм, ви що не бачили, що він ненормальний? Ви вже запізнилися з лікуванням». Сказати, що це був шок – не сказати нічого. Але треба було щось робити. Пішли на прийом до іншого психіатра, яка заспокоїла і допомогла.
Зараз Антонові 15, він закінчує школу. Хлопець – високофункціональний аутист. Вдома, де усе знайоме, – йому добре. Світ за дверима – агресивний та лякаючий.
Мама аутиста: З гаджетами йому комфортніше, ніж із людьми
Коли Антону треба було йти до школи, проблему раннього дитячого аутизму тільки почали обговорювати у суспільстві. Інформації було мало, а от чуток і домислів – багато. Про інклюзію й мови не йшло. Одну з головних проблем – порушення соціалізації – ніхто не вирішував.
– Нас відразу брали на індивідуальне навчання у школу, – каже Катерина. – Комп’ютер давно був звичним атрибутом у нашій сім’ї, ми з чоловіком по черзі працювали на цьому, тож з дитиною почали займатися у 45 років. Я вивчала різноманітні методики раннього розвитку для дітей, починаючи від Монтессорі і закінчуючи Масару Ібука, ми купували і самі робили картки для занять, разом дивилися серію мультфільмів «Цікаві уроки Роберта Саакянца», користувалися сайтами для розвитку дитини. Крім того, я придбала чотири диски з заняттями на кожен день із підготовки до школи. Дуже гарні, вони потім стали у нагоді й молодшому сину. Тобто не було питань у дитини з тим, щоб включити комп’ютер, натиснути на посилання сайту чи вставити диск.
Антон звичайний комп’ютерний користувач, який не володіє ніякими екстраординарними навичками.
– Як я розумію, програмування його не цікавить. Як і інші діти, він може цілодобово сидіти за ноутбуком, якщо його не відтягти від монітора. Йому важко спілкуватися з чужими людьми, він відчуває дискомфорт, коли знаходиться серед натовпу. Із гаджетами йому комфортніше, але з тими, з ким вже роззнайомився, він охоче йде на спілкування, – додає мама Антона.
Аутист: Немає чіткої грані між реальним і фантазійним світом
За словами самого хлопця, серед комп’ютерних ігор він надає перевагу стратегіям, любить слухати музику, дивитись науковопопулярні фільми про фізику, хімію, астрономію, географію. Частенько дивляться фільми або слухають аудіокниги усією сім’єю, а потім висловлюють свої думки.
– Не треба демонізувати гаджети. Я дивуюся, що є люди, які все ще не можуть до кінця усвідомити, що комп’ютери, інші гаджети, інтернет – об’єктивна реальність нашого життя, з нею безглуздо боротися, – каже Антон. – Це нагадує британських луддитів. Інша справа, щоб людина бачила в гаджетах не тільки засіб для гри. На власному досвіді я можу сказати, що складно розуміти емоції інших людей, «читати» обличчя, немає чіткої грані між реальним світом і фантазійним. Крім того, не усі люди готові виявляти терпимість у спілкуванні з аутистами, як і з іншими людьми з інвалідністю. Мені подобаються розробки Google смартокулярів зі спеціальним програмним забезпеченням, що здатне допомогти дітям із аутизмом розвинути навички спілкування. Або браслетпомічник для дітей із аутизмом, який показує, що дитина відчуває тривогу або знаходиться у стані стресу, – розповів Антон.
– Гаджети – хороші помічники. Відмовлятися від них нерозумно, але замінювати ними живе спілкування, а саме цього потрібно вчити аутистів, – небезпечно. Так що все добре – в міру, – додала Катерина.
Думка психолога: Завдання дорослих – контролювати час
За останнє десятиліття зростання кількості дітей, яким ставлять діагноз «аутизм», нагадує лавину. Проте розмови йдуть вже не тільки про психоневрологічний розлад, що проявляється у порушенні соціальних взаємодій і розладі в емоційній сфері у дітей. А про знищення нейророзвитку, викликаного впливом віртуальної реальності. Фахівці вже і термін визначили – «цифровий аутизм».
Психологи визначають його як стан, при якому молоді люди не можуть підтримувати тривалий психологічний контакт один із одним, вони не цікавляться внутрішнім світом іншої людини, інші люди для них стали замінними, бо вони не бачать цінності кожного з них окремо. Проте спілкування для аутистів – основна терапія.
– Сьогодні фоном нашого життя стали страх і тривога, ми зациклюємося на негативі, і зовнішні життєві обставини лише посилюють наш стан, – зазначає психологиня Оксана Чаканова. – Це наша нова реальність, життя в самоізоляції, коли ми всі прикуті до комп’ютерів і телефонів. Підлітки з аутизмом готові проводити більшу частину часу за такими розвагами як телевізор, перегляд відео і комп’ютерні ігри. Через карантин навчання проходить онлайн. Завдання дорослих – контролювати користування гаджетами дітьми з психічними розладами, щоб вони не порушували грань реального світу і віртуального. Ситуацію з карантином я вважаю цілковитою катастрофою для дітей з РАС, у яких спочатку порушений соціальний розвиток. Розлад соціального функціонування – їхня основна риса.
Вдома батьки вмикають мультики, планшет, і це зрозуміло. Гаджет дає можливість зайняти дитину чимось нешкідливим і корисним. Батькам здається, що дитина, перебуваючи в полі видимості дорослого, спокійно проводить час і розвивається. Проте у цей час дитина вимикається з реальності і просто дивиться на кадри, що змінюються.
Тож гаджети, як і будьяка інша технологія, – лише інструмент. Користь вони принесуть чи шкоду для дітей – все залежить від батьків.
текст: Тетяна Фоміна
фото: ілюстрація