«А ми лише надією жили...» – спогади свідків війни з Устинівського району

«Німці прийшли в Ганно-Требинівку в 1941. Свою появу вони ознаменували масовим полюванням на курей та іншу живність, а також розграбуванням магазину. Того дня по селу пішла чутка, що магазин відкриють. Німці розбили вікно і люди кинулися всередину. Розмели все, а німці стояли, сміялися та фотографували. А потім потекли одноманітні трудові дні. Всіх, з 13 років і старших, виганяли на роботу. Працювали в полі під наглядом недремних поліцаїв та німців. А одного дня погнали на Седніво (так називали село місцеві, правильно – Седнівка – ред.), щоб відправити на роботу в Німеччину. Та щось не вийшло», – пригадували перші дні окупації Микола Золотаренко та Катерина Любчич.
«Проте під час виконання робіт людям вдавалося саботувати. Вони працювали неякісно, псували знаряддя та машини. Так при скирдуванні соломи скирду викладали тільки зовні, а середину не топтали. Дощі промочували скирди і вони гнили.
Змушували також рити окопи за Інгулом, пиляти дерева в селі і возити деревину для покриття бункерів. Ганяли людей рити протитанкові рови за Ахтівку – готували лінію оборони, яку так ніколи і не використали.
Молоді дівчата і хлопці, аби врятуватися від каторги у Німеччині, навмисно зранювали шкіру, а обличчя покривали «вавками». Але це не завжди могло врятувати. За роки окупації з села вивезли понад 60 людей.

У кінці 1943 року поліція арештувала жителів села Трохима Литвиненка, Ксенофонта Шевченка та вчительку Варвару Литвиненко (на фото зліва)», – розповідав про життя в селі у період окупації Микола Золотаренко.
Діти одного з арештантів, Ксенофонта Шевченка – Ніна та Петро – розповідали про свого батька (Ксенофонт Шевченко з родиною на фото справа).
«Батько не був військовозобов’язаним. До і під час війни працював головним бухгалтером колгоспу. Мав зв’язки з партизанами та підпільниками. Часто додому до нас пізніми вечорами приходили якісь чужі люди і він виписував їм продукти з колгоспної комори. Вони давали батькові якісь листівки, він їх перечитував вечорами при зачинених вікнах. Приходив колгоспний комірник Трохим Литвиненко і йому батько говорив, що і кому він виписав. Казав, щоб той видавав продукти тим людям, які прийдуть до нього з випискою. Листівки батько комусь віддавав, щоб розповсюджували. Микола Ілліч Литвиненко зустрічався з цими партизанами в полі вдень і отримував від них інформацію. Хтось про це дізнався і видав їх. Одного дня приїхали і забрали батька, повезли у Седніво. Там його закрили у підвалі та допитували.

Мама, шукаючи батька, прийшла до сусідньої хати і до Литвиненків якраз приїхав сільський староста. Почали виводити з хати закатованих, повикидали їх на підводу і поїхали у бік річки. Мама зайшла до хати Трохима Литвиненка, взяла хлібину, сказавши про це його жінці, та побігла слідом. Їй вдалося наздогнати підводу, тому що коні зупинилися пити воду. Хотіла дати батькові хлібину, але поліцай чимось сильно ударив її по голові і вона впала непритомна. Матір привели додому люди. На ранок другого дня мати зібралась, взяла їсти та пішла через річку в той бік, куди їх повезли. Дійшла до Олександрівки та почала там питати людей. Її направили до чередників, які пасли худобу. Довго вона ходила степом, проте так нікого і не знайшла. Вирішила йти додому, щоб наступного дня продовжити пошуки, але вже в іншому селі. Зійшла в Ригулину балку біля Шостикової і там в глибокому рівчаку побачила платок Варвари Костянтинівни, батькове пальто і ще деякі речі. Все в крові і подерте собаками. А неподалік лежали тіла закатованих. Мама не витримала того видовища і знепритомніла. Її знайшли пастухи, відпоїли водою та провели додому.
Ніхто не хотів їхати забирати тіла, усі боялися. Довелося йти та просити дозволу у німців поховати мертвих. Через день, отримавши дозвіл, поїхали цілою юрбою їх забирати. Тіла були страшно понівечені, побиті кулями, пошматовані собаками. Батькові відрубали носа. У Варвари Костянтинівни була дірка в грудях, проте її обличчя було майже непошкодженим. Пастухи чули, як жіночий голос у балці кричав: Не чіпайте обличчя, на мене прийдуть подивитися люди! Поховали їх у братській могилі», – згадували Ніна і Петро Шевченки.

Відступаючи у березні 1944 року, нацисти спалили дві хати та вбили матір чотирьох дітей Феодору Гребенюк, яка не захотіла віддавати останні запаси хліба.
Бою за село не було. Тільки пострілювала німецька гармата, встановлена на Байченковій могилі. На підході до села був убитий радянський боєць. Німці поспішно покидали лінію оборони та відступали за Інгул, підірвавши міст та підпаливши радгоспний клуб, у якому було зерно. На зайнятих позиціях, в окопах на правому березі Інгулу, вони теж не затримувалися, бо фланги пішли далеко вперед радянських військ і 14 березня 1944 року село звільнили від окупантів», – писав у своїх спогадах Микола Золотаренко.
«Та не відразу прийшла на нашу землю радість. Ще були траурні повідомлення про загибель рідних. І була праця… Першого ж дня пішли ремонтувати зірваний Інгульський міст. Потім пішли школу вичищати. Справді вичищати, адже там в одному крилі був госпіталь, а в іншому – конюшня. Тяжко нам було, але ми вірили, надіялися, що все буде добре. Цією надією і жили…», – згадувала Катерина Любчич.
Нині усі записані спогади зберігаються у сільському музеї пам’яті. Там також можна знайти й унікальні портрети та сімейні фотографії учасників та жертв війни. Ці реліквії – наче жива розмова з людьми, які колись жили у Ганно-Требинівці, тяжко працювали, любили і народжували, переживали біль і горе, втрачали і попри все хотіли жити далі.
– Зібрала і зберегла свідчення односельчан про пережите, аби передати це наступним поколінням. Щоб молодь знала, яке горе і тяжкі роки війни пережили наші люди. Щоб пам’ять про історію села і його жителів жила. Щоб через десятиліття люди пам’ятали свою історію, – підкреслила Ольга Кондрашова.
текст: Олена Павлюк
фото: Ганнотребинівський сільський музей та Ігор Демчук