Освітній карантин: Як завершуватимуть навчальний рік на Кіровоградщині?
Навчальний рік закінчується у форматі онлайн. Пандемія коронавірусу вкинула українську школу в нову реальність, до якої, за великим рахунком, школа і йшла, – більш інтенсивного використання нових технологій навчання. Як завершуватимуть навчальний рік школи, як проводитимуть вступну кампанію виші і що доведеться надолужувати восени – дізнавалася «КП».
Прогнози Міністерства освіти і науки
Карантин поки продовжили до 11 травня. Тож школярі та студенти й далі навчатимуться дистанційно.
– Навчальний рік завершиться до 1 липня, а процес – відповідно до структури навчального року, яку визначає педагогічна рада школи, – наголосила т.в.о. міністра освіти і науки Любомира Мандзій. – Практично до кінця травня освітяни працюють із учнями дистанційно за принципом академічної автономії. Освітній процес у закладах освіти зможемо організувати тільки тоді, коли стабілізується епідеміологічна ситуація.
За винятком одинадцятикласників, учні інших класів завершуватимуть навчальний рік дистанційно. Терміни проведення зовнішнього незалежного оцінювання залежатимуть від того, коли закінчиться карантин.
– Зовнішнє незалежне оцінювання може відбутися і в червні, і в серпні, але воно точно буде, – зауважила посадовиця. – Якщо карантин завершиться до початку червня, то основна сесія зовнішнього незалежного оцінювання відбудеться з 25 червня, а завершиться 17 липня, результати з’являться не пізніше 31 липня. Додаткова сесія – з 25 липня до 11 серпня. Якщо карантин завершиться до початку серпня, то основна сесія відбудеться з 17 серпня до 4 вересня, результати будуть не пізніше 17 вересня. Додаткову сесію організуємо з 2 вересня до 6 жовтня. Терміни вступної кампанії залежатимуть від термінів проведення ЗНО.
Освітні проблеми через карантин
– У подібній ситуації ми ще не були. Спочатку було дуже складно, але потихеньку втягнулися. І вчителям, і дітям стало зрозуміло, як учитися далі, – каже вчителька Кропивницького НВО №6 Ірина Профатило.
Проте така форма навчання більш чітко показала вчителям проблеми.
– Наші діти звикли до того, що за ними стоїть хтось із дорослих – педагог або батьки – і їм допомагає, контролює. Вони несамостійні, – констатує вчителька. – Загальна опіка призводить до того, що діти не встигають робити багато речей, у них немає самоорганізації. Діти звикли, що їм всю інформацію розжовують, навіть якщо там немає нічого складного. Вчитель виконує роль такого собі поводиря. Дитина навіть не намагається вникнути, що потрібно зробити.
Ірина Профатило наголошує – дистанційне навчання оголило ще одну проблему.
– Кому ми насправді ставимо зараз оцінки: дітям чи батькам? Вони раптом зрозуміли, що з дітьми треба займатися, а не тільки запитувати, як справи в школі, – зазначає вчителька. – Карантин показав: не можна вчитися без учителя. Психологічно учень не готовий спілкуватися з комп’ютером, йому потрібна жива реакція на його невдачі або перемоги.
Як почнеться наступний рік?
У міністерстві вже заявили, що наступний навчальний рік почнеться з підтягування хвостів, які залишив карантин. Як це відбуватиметься – «КП» розпитала директорку Кропивницького НВО №6 Надію Кравченко.
Добре чи погано те, що навчальний рік доведеться закінчити онлайн? На це однозначної відповіді керівник школи не дає.
– Доведеться ще розбиратися, що треба надолужувати. Але більшою проблемою вбачаю оцінювання. Важливо отримати адекватні оцінки. Я бачу проблему в академічній доброчесності. Зараз ще помітніше, коли дитина списує. Цьому сприяють і деякі батьки, які вважають, що ось зараз раптом дитина повинна отримувати найкращі оцінки. Але ж ми оцінюємо не копіювання інтернетних статей, а те, як дитина засвоїла матеріал. І це зараз зробити трохи складніше, – пояснює Надія Кравченко.
Педагог каже, в принципі нічого страшного в дистанційному навчанні немає. Два-три місяці – не такий критичний термін, щоб втратити освоєння програми. Діти не випали з процесу. Моніторинги показують, наскільки діти засвоїли матеріал і теми, які треба надолужувати.
Готовність випускників
Міністерство освіти прийняло рішення, що в цьому навчальному році школярі не складатимуть Державну підсумкову атестацію. Але зовнішнє тестування не скасують. Як готуються випускники до головного шкільного іспиту, наскільки комфортно вони відчувають себе на дистанційній формі навчання – «КП» запитала в одинадцятикласниць школи №6.
– Мені завжди хотілося спробувати таку форму навчання, – зізналася Анастасія Щедріна. – Я розраховувала, що у мене буде більше часу для підготовки до ЗНО. Вийшло навпаки. Я і до карантину частково займалася з репетиторами дистанційно. Тепер так працюю з усіма. Звичайно, зручно, що сама можу сформувати розпорядок дня. Мені, наприклад, зручніше працювати ввечері, але часу на навчання йде більше.
Без розпорядку дня складно самоорганізуватися до навчання, зізнається інша випускниця – Олена Гусейнова. Проте є більше можливостей читати те, що цікаво.
– Важкувато так вчитися, бо багато чого доводиться освоювати самостійно, – розповідає дівчина. – У класі вчитель все розповідав, а вдома залишалося лише виконати домашнє завдання. Тепер важкувато комбінувати. Краще б ходили до школи і після уроків спокійно готувалися до ЗНО. З репетиторами не займаюся, усе роблю сама.
Чи вплине дистанційне навчання на якість знань абітурієнтів?
Чи занепокоєні вищі навчальні заклади якістю підготовки абітурієнтів – поділився з «КП» ректор Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Винниченка Олег Семенюк.
– У мене немає занепокоєння якістю знань, тому що за допомогою тестування його насправді неможливо перевірити, – зазначає ректор. – Крім того, тести прив’язані не тільки до того, що вивчали в 11 класі. Є переживання, скільки взагалі дітей здаватимуть ЗНО. Адже можна просто здати ДПА. Чи підуть діти далі здавати іспити, щоб вступати до вищих навчальних закладів, – питання.
Міністерство готує певні зміни в правила вступу – виші ще не знають які.
– Чи це будуть бали, чи просто склав/не склав – зараз говорити про це важко. Важливіше питання психологічної готовності дітей. Вони повинні знати, що ЗНО буде – це по-перше, і по-друге – що до них не будуть підходити за старими докарантинними стандартами. На мою особисту думку, можна було б вступ зробити за одним профільним предметом і балом атестату, – каже Олег Семенюк.
Результати дистанційного навчання
Державна служба якості освіти провела анонімне опитування серед учасників освітнього процесу щодо дистанційної форми навчання. Про результати розповіла заступниця начальника – начальниця відділу інституційного аудиту управління Державної служби якості освіти в Кіровоградській області Майя Тутаєва.
В опитуванні взяло участь близько 180 тисяч батьків, педагогів та учнів з усієї країни.
– Їхні відповіді дають можливість побачити картину повністю, – пояснює Майя Тутаєва. – Я зосереджу увагу лише на кількох моментах. 52% опитаних заявили, що рівень навчальних досягнень не змінився, 27% – змінився лише з окремих предметів, і 14% сказали про погіршення. Лише 38% батьків вказали, що під час дистанційного навчання навантаження на дітей збільшилося.
Сьогодні усі говорять про виховання у дітей відповідальності за результати своєї навчальної діяльності і про свободу вибору індивідуальної траєкторії.
– З огляду на опитування можна зробити висновок, що значна частина дітей ставиться до навчання відповідально і серйозно, незважаючи на карантин, – підсумовує Майя Тутаєва.
текст: Тетяна Фоміна
фото: Ігор Демчук
Прогнози Міністерства освіти і науки
Карантин поки продовжили до 11 травня. Тож школярі та студенти й далі навчатимуться дистанційно.
– Навчальний рік завершиться до 1 липня, а процес – відповідно до структури навчального року, яку визначає педагогічна рада школи, – наголосила т.в.о. міністра освіти і науки Любомира Мандзій. – Практично до кінця травня освітяни працюють із учнями дистанційно за принципом академічної автономії. Освітній процес у закладах освіти зможемо організувати тільки тоді, коли стабілізується епідеміологічна ситуація.
За винятком одинадцятикласників, учні інших класів завершуватимуть навчальний рік дистанційно. Терміни проведення зовнішнього незалежного оцінювання залежатимуть від того, коли закінчиться карантин.
– Зовнішнє незалежне оцінювання може відбутися і в червні, і в серпні, але воно точно буде, – зауважила посадовиця. – Якщо карантин завершиться до початку червня, то основна сесія зовнішнього незалежного оцінювання відбудеться з 25 червня, а завершиться 17 липня, результати з’являться не пізніше 31 липня. Додаткова сесія – з 25 липня до 11 серпня. Якщо карантин завершиться до початку серпня, то основна сесія відбудеться з 17 серпня до 4 вересня, результати будуть не пізніше 17 вересня. Додаткову сесію організуємо з 2 вересня до 6 жовтня. Терміни вступної кампанії залежатимуть від термінів проведення ЗНО.
Освітні проблеми через карантин
– У подібній ситуації ми ще не були. Спочатку було дуже складно, але потихеньку втягнулися. І вчителям, і дітям стало зрозуміло, як учитися далі, – каже вчителька Кропивницького НВО №6 Ірина Профатило.
Проте така форма навчання більш чітко показала вчителям проблеми.
– Наші діти звикли до того, що за ними стоїть хтось із дорослих – педагог або батьки – і їм допомагає, контролює. Вони несамостійні, – констатує вчителька. – Загальна опіка призводить до того, що діти не встигають робити багато речей, у них немає самоорганізації. Діти звикли, що їм всю інформацію розжовують, навіть якщо там немає нічого складного. Вчитель виконує роль такого собі поводиря. Дитина навіть не намагається вникнути, що потрібно зробити.
Ірина Профатило наголошує – дистанційне навчання оголило ще одну проблему.
– Кому ми насправді ставимо зараз оцінки: дітям чи батькам? Вони раптом зрозуміли, що з дітьми треба займатися, а не тільки запитувати, як справи в школі, – зазначає вчителька. – Карантин показав: не можна вчитися без учителя. Психологічно учень не готовий спілкуватися з комп’ютером, йому потрібна жива реакція на його невдачі або перемоги.
Як почнеться наступний рік?
У міністерстві вже заявили, що наступний навчальний рік почнеться з підтягування хвостів, які залишив карантин. Як це відбуватиметься – «КП» розпитала директорку Кропивницького НВО №6 Надію Кравченко.
Добре чи погано те, що навчальний рік доведеться закінчити онлайн? На це однозначної відповіді керівник школи не дає.
– Доведеться ще розбиратися, що треба надолужувати. Але більшою проблемою вбачаю оцінювання. Важливо отримати адекватні оцінки. Я бачу проблему в академічній доброчесності. Зараз ще помітніше, коли дитина списує. Цьому сприяють і деякі батьки, які вважають, що ось зараз раптом дитина повинна отримувати найкращі оцінки. Але ж ми оцінюємо не копіювання інтернетних статей, а те, як дитина засвоїла матеріал. І це зараз зробити трохи складніше, – пояснює Надія Кравченко.
Педагог каже, в принципі нічого страшного в дистанційному навчанні немає. Два-три місяці – не такий критичний термін, щоб втратити освоєння програми. Діти не випали з процесу. Моніторинги показують, наскільки діти засвоїли матеріал і теми, які треба надолужувати.
Готовність випускників
Міністерство освіти прийняло рішення, що в цьому навчальному році школярі не складатимуть Державну підсумкову атестацію. Але зовнішнє тестування не скасують. Як готуються випускники до головного шкільного іспиту, наскільки комфортно вони відчувають себе на дистанційній формі навчання – «КП» запитала в одинадцятикласниць школи №6.
– Мені завжди хотілося спробувати таку форму навчання, – зізналася Анастасія Щедріна. – Я розраховувала, що у мене буде більше часу для підготовки до ЗНО. Вийшло навпаки. Я і до карантину частково займалася з репетиторами дистанційно. Тепер так працюю з усіма. Звичайно, зручно, що сама можу сформувати розпорядок дня. Мені, наприклад, зручніше працювати ввечері, але часу на навчання йде більше.
Без розпорядку дня складно самоорганізуватися до навчання, зізнається інша випускниця – Олена Гусейнова. Проте є більше можливостей читати те, що цікаво.
– Важкувато так вчитися, бо багато чого доводиться освоювати самостійно, – розповідає дівчина. – У класі вчитель все розповідав, а вдома залишалося лише виконати домашнє завдання. Тепер важкувато комбінувати. Краще б ходили до школи і після уроків спокійно готувалися до ЗНО. З репетиторами не займаюся, усе роблю сама.
Чи вплине дистанційне навчання на якість знань абітурієнтів?
Чи занепокоєні вищі навчальні заклади якістю підготовки абітурієнтів – поділився з «КП» ректор Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Винниченка Олег Семенюк.
– У мене немає занепокоєння якістю знань, тому що за допомогою тестування його насправді неможливо перевірити, – зазначає ректор. – Крім того, тести прив’язані не тільки до того, що вивчали в 11 класі. Є переживання, скільки взагалі дітей здаватимуть ЗНО. Адже можна просто здати ДПА. Чи підуть діти далі здавати іспити, щоб вступати до вищих навчальних закладів, – питання.
Міністерство готує певні зміни в правила вступу – виші ще не знають які.
– Чи це будуть бали, чи просто склав/не склав – зараз говорити про це важко. Важливіше питання психологічної готовності дітей. Вони повинні знати, що ЗНО буде – це по-перше, і по-друге – що до них не будуть підходити за старими докарантинними стандартами. На мою особисту думку, можна було б вступ зробити за одним профільним предметом і балом атестату, – каже Олег Семенюк.
Результати дистанційного навчання
Державна служба якості освіти провела анонімне опитування серед учасників освітнього процесу щодо дистанційної форми навчання. Про результати розповіла заступниця начальника – начальниця відділу інституційного аудиту управління Державної служби якості освіти в Кіровоградській області Майя Тутаєва.
В опитуванні взяло участь близько 180 тисяч батьків, педагогів та учнів з усієї країни.
– Їхні відповіді дають можливість побачити картину повністю, – пояснює Майя Тутаєва. – Я зосереджу увагу лише на кількох моментах. 52% опитаних заявили, що рівень навчальних досягнень не змінився, 27% – змінився лише з окремих предметів, і 14% сказали про погіршення. Лише 38% батьків вказали, що під час дистанційного навчання навантаження на дітей збільшилося.
Сьогодні усі говорять про виховання у дітей відповідальності за результати своєї навчальної діяльності і про свободу вибору індивідуальної траєкторії.
– З огляду на опитування можна зробити висновок, що значна частина дітей ставиться до навчання відповідально і серйозно, незважаючи на карантин, – підсумовує Майя Тутаєва.
текст: Тетяна Фоміна
фото: Ігор Демчук