Якісна освіта – для кожного: Як в Олександрівці працює інклюзивно-ресурсний центр

, Олена Сідорова

06996На Кіровоградщині діти з особливими потребами отримують освітні послуги на рівні зі своїми ровесниками. Для цього створили два десятки інклюзивно-ресурсних центрів. Перший відкрили в обласному центрі, далі – у районах області. Відтак діти, які довгий час були ізольовані від стандартного навчального процесу, мають можливість спілкуватися і вчитися жити у звичному середовищі. Як працює інклюзивно-ресурсний центр – бачила «КП» в Олександрівці.

Інклюзивний центр облаштували при школі півроку тому. Зробили це у рамках всеукраїнського проекту Фонду Порошенка «Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації», до якого Кіровоградщина долучилася торік. Тоді дружина Президента України Марина Порошенко та голова Кіровоградської облдержадміністрації Сергій Кузьменко підписали меморандум про долучення до ініціативи.

– На сьогоднішній день держава звернула увагу на дітей із особливими потребами та працює для того, щоб вони стали повноцінними членами суспільства, щоб вони мали освіту, професію та були самостійними у подальшому житті. Важливим аспектом цього є запровадження інклюзивно-ресурсних центрів в усій Україні, які б знаходилися максимально близько до місць життя сімей із такими дітьми, – казала тоді Марина Порошенко.

Для центру в олександрівській школі виділили кілька кімнат. Основна – ресурсна. Вона поділена на три зони – навчальну, ігрову і соціально-побутову. Тут проходять корекційно-розвит­­кові заняття. Вони допомагають виправити вади мислення і мовлення. З дітьми працюють практичний психолог, соціальні педагоги, вчитель-логопед і вчителі-асистенти.

– Наше завдання – у ранньому віці виявити недоліки у дітей і розробити таку індивідуальну програму, яка виправить вроджені чи набуті вади, – розповідає директор закладу Людмила Литвин. – Ми маємо допомогти їм стати повноцінними членами соціуму.

До центру в Олександрівці ходить 15 дітей із першого по восьмий класи. У них – легка розумова відсталість або затримка психічного розвитку. Вони займаються у звичайних класах і додатково відвідують заняття в інклюзивному центрі. Там із ними працюють за сучасними методиками й індивідуальними програмами.

06997Для занять є всі необхідні дидактичні матеріали, розвиваючі ігри і комп’ютерна техніка – інтерактивна дошка, планшети. Неабиякий інтерес у дітей викликає інтерактивна підлога. Вона містить до двох десятків ігор – від активних до спокійних. Більше десяти ігор вже застосовує вчителька початкових класів Катерина Костенко. Решту планує освоїти невдовзі.

– Система інтерактивної підлоги реагує на дотик і тінь, – розповідає педагог. – Під ногами дитини оживають предмети і явища. Це допомагає навчатися рухаючись. Ця дошка дуже актуальна для початкової школи. Ми її використовуємо для розвитку математичного мислення, мовлення, пам’яті, уяви… На початку корекційного заняття ми пропонуємо дітям виконувати складніші завдання, наприклад, розв’язуємо приклади. Далі – більш активні види діяльності – це гра «Кіт», «Комарики», «Пірати». Для того, щоб перейти до іншого виду діяльності, дітей треба заспокоїти, тому ми пропонуємо їм вправи на релаксацію – послухати шум води, походити по квітковому полю.

Крім розвиваючих, дітям проводять заняття для соціалізації. Для цього у кімнаті облаштована справжня кухня. Тут є усі необхідні столові прибори, посуд, електрична техніка – плитка, холодильник, мікрохвильова піч, чайник, праска.

– Діти можуть застосувати ті навички, які у них уже є, а також навчатися новому, – пояснює соціальний педагог Юлія Журавська. – Коли ми вчимо дітей сервірувати стіл, відбувається не лише процес соціалізації, а й розвиток логіки – тобто на скількох персон ми сьогодні накриваємо, чи всім вистачає приборів, що потрібно прибрати, а що потрібно поставити. Деякі діти не знають, що таке мікрохвильова піч. Тут вони мають змогу навчитися нею користуватися.

Результатами таких занять задоволені й учні, і їхні батьки. Вони стверджують, діти стали краще засвоювати шкільний матеріал і стають самостійнішими.

– Мій онук Андрій вчиться у третьому класі. Раніше трохи відставав з математики й української мови. Зараз його знання значно покращилися. Також він погано розмовляв, деякі букви не вимовляв. Тут із ним займається логопед, – поділилася бабуся вихованця інклюзивно-ресурсного центру Світлана Беднарчук.

07000На сьогодні у Кіровоградській області шість сотень дітей охоплені інклюзивною формою навчання. До двадцяти вже працюючих інклюзивних центрів цьогоріч планують додати ще чотири, зазначив голова облдержадміністрації Сергій Кузьменко.

– Одним із показників зрілості і вихованості суспільства є уважність до людей з особливими потребами, і в першу чергу – до дітей. Приємно, що ініціатива дружини Президента Марини Порошенко про створення інклюзивно-ресурсних центрів на Кіровоградщині успішно реалізовується. В Олександрівському районі ми бачимо гарний приклад того, як має розвиватися інклюзивна освіта в кожному районі і кожному місті області. Роботу у цьому напрямку продовжу­­ватимемо, – сказав очільник регіону.

За статистикою, наголошують педагоги, після кількох років навчання за інклюзивною програмою діти повністю переходять до звичайних класів і цілком готові до дорослого життя.

– За рік-два навчання в інклюзивно-ресурсному центрі діти адаптуються до суспільства і вже не відчуватимуть себе обмеженими у певних напрямках діяльності. Тому якщо така підтримка з боку держави продовжуватиметься і надалі, наше суспільство стане здоровішим і фізично, і морально, – запевняє Людмила Литвин.

 

Фото: Олена Сідорова

e-max.it: your social media marketing partner