Випускний: шоу для батьків чи пам’ять дітям?
Зовсім не за горами у школах останній дзвоник і випускні вечори. Поки одинадцятикласники заклопотані підготовкою до зовнішнього незалежного оцінювання, їхні батьки активно займаються організацією свят, при цьому нерідко забуваючи запитати самих дітей, а як же вони хочуть відзначити закінчення школи? Втім, і перші, і другі певні: випускний має запам’ятатися на все життя. Однак, якою буде ця пам’ять – бачення у двох поколінь часто різне. Дорослі прагнуть ресторанного виходу, діти згодні на вилазку на природу, пісні біля багаття і зустріч світанку за містом... Власне, на підготовку цього матеріалу спонукало повідомлення у соцмережі мами випускника. Жінка розповіла про конфлікт, який розгорівся в одній зі шкіл обласного центру на підгрунті підготовки до випускного. «КП» навмисне не називає навчальний заклад, аби далі не провокувати сторони. Але, як з’ясувалося, ситуація, про яку йшлося, турбує багатьох батьків, тож газета вирішила поспілкуватися з авторкою, аби на прикладі цієї проблеми підняти взагалі тему організації випускних.
– Я – мама трьох дітей. Старші двоє навчалися в цій школі, тому навіть не сумнівалася, що і наймолодший син закінчуватиме саме цей заклад. Ми туди йшли до хороших учителів і за грунтовними знаннями, – розповідає Олена і додає, проблеми почалися на початку навчального року в одинадцятому класі, коли постало питання організації випускного. – На батьківських зборах ще восени кілька батьків нашого класу сказали, що діти хочуть відсвяткувати випускний окремо і взагалі, мріють зустріти світанок із друзями на природі біля багаття. Не бажають усю ніч сидіти у ресторані. Проте адміністрація школи не погодилася на такий варіант свята. Мовляв, є традиція – відзначати випускний вечір усіма класами разом. Учнів нашого класу стали звинувачувати у невмінні товаришувати, а батьків – що ті розділили дітей на два табори. Активісти батьківського комітету, лояльні до адміністрації школи, по одному переконували решту, що випускний треба проводити тільки у ресторані, причому конкретному. Усі пропозиції обрати інший заклад відкидалися категорично. От тільки визначений ресторан – і все!
Думкою самих дітей взагалі ніхто не цікавився, констатує співрозмовниця «КП». Саме тому мама випускника запропонувала директору школи провести опитування, за результатами якого і визначитися з варіантом випускного.
– Я запропонувала запитати думку дітей на своєрідному «референдумі», адже за рік вони віддаватимуть свої голоси на виборах президента, парламенту... Можна було б облаштувати кабінки для голосування, запросити незаангажованого спостерігача, – пояснює свою позицію Олена і зазначає, адміністрація школи і частина батьків обурилися пропозиції і заявили про категоричну незгоду запитувати дітей.
З того часу у школі учням згаданого класу заборонили говорити на тему випускного.
– Сказали, що вони вважають себе кращими від інших, що таким чином образили вчителів і взагалі, краще б думали про оцінки…– продовжує мама одинадцятикласника.
Особливо, за її словами, тема випускного загострилася у другому півріччі, коли розпочалася активна підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання. На цей час для випускних класів у школі складають спеціальний розклад із більшим навантаженням на ті предмети, які діти обрали для тестування.
– Але цим розкладом адміністрація школи просто взялася маніпулювати, аби змусити батьків погодитися святкувати випускний за «традицією», – зауважує Олена. – Решті класів такий розклад склали завчасно і діти вже за ним навчалися, а наш – іще за старим. Почався тиск із боку адміністрації школи на батьків, а ті стали звинувачувати в тому, що через мене страждають діти. Усе це супроводжувалося скандалами і конфліктами, думки дітей теж розділилися, одні у підсумку погодилися відзначати випускний в обраному ресторані, інші – проти.
Врешті Олені переказали, аби прийшла й особисто перепросила директора школи. Жінка погодилася, але водночас написала заяву з проханням таки поцікавитися думкою старшокласників, де та як вони хочуть відзначати випускний. Разом із тим, у заяві зазначила, що згідно з декларацією прав дитини, кожна має право на власну думку і її мають врахувати.
Директор погодилася, проте опитування не відбулося. Батьки зібралися і все вирішили самостійно – буде конкретний ресторан і традиція. А ситуація обернулася цькуванням самої Олени та її сина.
Тим часом «КП» поцікавилася, який випускний готують одинадцятикласники інших шкіл, хто його організовує і чи беруть у цьому процесі участь самі старшокласники.
– У нашому навчальному закладі випускні вечори проходять традиційно, але завжди з урахуванням думки дітей. Два класи хочуть відзначати разом, а один – окремо. Ніхто цьому не перечить. На батьківських зборах визначилися з закладом, врахували і зважили всі варіанти, щоб і не дорого, і місце було гарне, і дітям подобалося. А вже розважальна програма повністю побудована на інтересах дітей. Там і конкурси, і розваги, і демонстрація талантів і захоплень кожного випускника. Хочемо, щоб вони не просто прийшли наїстися і потанцювати, а щоб дійсно запам’ятали цей вечір на все життя, – поділилася з «КП» мама випускника Тетяна.
В іншій школі думки дітей розділилися і частина старшокласників будуть тільки на урочистій частині вручення атестатів, а в ресторан не підуть, каже мама випускниці – Марина.
– Наш клас хотів відзначати випускний окремо, але вчителі категорично не погодилися, кажуть, у школі давно склалася традиція святкувати усіма класами разом. Тож батькам і дітям довелося погодитися з думкою більшості і обирати ресторан, де може вміститися така кількість людей. Деяким батькам і дітям такий варіант не сподобався і вони в ресторан не підуть, будуть тільки на врученні атестатів. В організації випускного вчителі школи взагалі участі не брали, все вирішували батьки, – розповідає мама випускниці.
У великих містах до «традиційних» випускних все частіше ставляться як до анахронізму. І діти, і їхні батьки шукають нові форми святкування. Наприклад, випускники відмовляються від ресторанів на користь подорожей Україною чи навіть за кордоном, або ж узагалі відкладені кошти спрямовують на благодійсність і порятунок чийогось життя. Такий вибір пояснюють так само, як і кіровоградські одинадцятикласники: хочуть, щоб випускний запам’ятався назавжди.
Практичний психолог із громадської організації «Центр психологів-практиків» Олена Каліман переконана, діти мають мати право вибору і їхню думку обов’язково слід враховувати.
– У тій ситуації перемогли батьківські амбіції, бо їм треба шоу. Від педагогів-організаторів вимагалося лише допомогти в організації випускного, але очевидна маніпуляція з їхнього боку і батьками, і дітьми. В психології це явище називається булінг і, на жаль, воно досить поширене у навчальних закладах, – коментує фахівець і зазначає, ситуація просто абсурдна. – Діти взагалі можуть не одягати святкове вбрання і не йти в кафе, а витратити гроші на благодійність. І це теж буде добре, бо це їхнє рішення.
Як у цій ситуації вчинити правильно? Психолог радить усім включити здоровий глузд.
– Не треба батькам, які залишилися у меншості, робити зі своїх дітей аутсайдерів. Треба вгамувати амбіції і прийняти ситуацію. Пояснити дитині, що ти можеш бути з більшістю, але завжди маєш право вибору й обов’язково мусиш зробити з усього правильні висновки. Школа ж апріорі має діяти в інтересах дитини, – зазначає Олена Каліман.
Завдання педагогів – провести урочистості з нагоди закінчення навчального закладу і вручити документи про освіту. За решту – відповідають батьки, наголошує начальник управління освіти Кіровоградської міської ради Лариса Костенко.
– Адміністрація школи не має права втручатися і впливати на рішення батьківського комітету. Крім того, ми проводимо попереджувальні бесіди з усіма директорами шкіл, аби вони не втручалися. Відповідальність за безпеку учнів педагоги несуть лише на урочистому заході. Далі, де б не відбувалися випускні, за життя дітей відповідають уже самі батьки, – констатує чиновниця.
Сьогодні конфліктна ситуація у школі притихла, каже Олена, утім неприємний осад від неї залишився у всіх.
– Єдине питання у мене і до адміністрації школи, і до батьків – які цінності вони закладають дітям, з якими установками випускають у життя, коли навіть у такому, здавалося б, простому питанні позбавляють їх права вибору? З цієї ситуації висновок мають зробити і самі старшокласники, адже вибір за них зробили дорослі, а не вони самі, – підсумувала мама випускника.
фото: ілюстрація